18 August 2011

Kisah di sebalik tuntutan wang ihsan kecemerlangan Upsr

Ingin saya kongsikan di sini satu kisah.Saya ke pejabat UMNo bahagian yang tertentu kerana menuntut wang ihsan kecemerlangan pelajar UPSR anak saya yang tergendala,apa yg menyedihkan,saya tidak mendapat layanan yang sepatutnya.Wang ihsan ini di agihkan di dewan di Sekolah dalam daerah Kelantan.Oleh kerana fator kesihatan yang amat tidak mengizinkan,saya tidak dapat menunggu lama di sekolah tersebut.Saya memohon agar dapat mengambil wang ihsan tersebut di pejabat adun tersebut.

Wajarkah atas apa yg disuarakan bahawa rakyat harus terbela..mungkinkah suara rakyat ini hanya kedengaran bila pilihanraya makin hampir.Walaupun nisbah RM100 tidak seberapa bagi segelintir org namun bagi insan yg diraikan,ianya adalah satu suntikan semangat untuk lebih berdaya maju di masa akan datang.

Tidak seharusnya bagi badan ini yg katanya bekerja demi rakyat memberikan layanan atau tindak balas yg agak sukar diterima..kadang-kala terdetik juga bahawa mungkin mereka-mereka ini tidak memahami situasi rakyat2 sebegini dan mungkin mereka ini tidak akan sesekali memikirkan situasi rakyat yang harus di titik beratkan.

Dengan hanya rm 100 saya di beri layanan yang tidak memuaskan hati,di berikan pelbagai alasan,dan tidak mengambil berat langsung seolah2 wang Rm 100 ringgit sebagai hadiah pelajar cemerlang lebih bernilai pada undi yang mereka tuntut.Adakah pemimpin hanya pandai bersuara tapi tidak merealisasikan apa yang dinyatakan.Walaupun Rm 100 itu tidak sebesar mana untuk masa kini namun bagi seseorang kanak2 yang di raikan amat bermakna.Kadang2 nilai yang kecil pada sesetengah insan tapi ia amat besar dan bernilai di mata insan lain.Pemimpin bersikap wajarlah pada rakyat dan bertindak adil.Dengarlah aduan dan bertindak saksama.Jangan hanya bersandiwara di hadapan tapi bila bersemuka melarikan diri dengan pelbagai alasan.Janganlah kerana jawatan yang di sandang ibarat menongkah langit,tidak selamanya mampu bertahan di atas.Pusingan dan perjalanan hidup tiada siapa tahu ketentuan di masa akan datang.Kita hanya merancang tapi Tuhan yang menentukan.

No comments:

Post a Comment