30 September 2011

Pandanglah dari sudut positif

Apa reaksi anda bila dimana anda berada,pasti ada mata2 sinis yg memandang dgn pandangan yg memedihkan,mereka bercakap sesama sendiri sambil matanya mengerling kearah saya dan mengelakkan diri dari saya.Saya tidak mengenali mereka tapi kenapa perlu jatuhkan semangat insan lain yg kurang keupayaan dan hanya tabahkan diri dan cuba berpura pura sihat demi insan2 yg disayangi..Saya dipandang sinis hanya kerana fizikal saya ibarat pembawa penyakit kronik spt KUSTA,HIV,AIDS etc kerana terlalu kurus dan muka pucat kesi.Berat badan makin menurun,sekarang 35 kilo..Walau hakikatnya tidak namun yg sebenarnya sesiapa jua tiada mempunyai hak untuk menilai dan memberikan tafsiran yg negatif kerana kita sebagai manusia berada pada tahap yg sama di sisi Allah..Jangan memandang hina dan jijik pada sesuatu penyakit kerana apa yang insan terpilih ini hadap adalah adanya kasih sayang Allah Taala dan mungkin satu kifarah..Berilah peluang pada insan2 lain agar mampu hidup seperti insan2 kebanyakan di bumi Allah.Cukuplah tekanan yang mereka hadapi dan adalah lebih afdal untuk kita membantu dan mendoakan insan2 ini...

Hanya bila,dimana dan bagaimana ujian Allah itu datang pada kita dan bagaimana kita cuba melalui ujian yg Allah berikan dgn jalan yg diredhainya....Bagi mereka yg masih sihat dan bebas melakukan sebarang apa jua,pasti tidak akan terfikir kebarangkalian apa yg bakal mereka hadapi di kemudian hari namun ingatlah dari mana kita datang dan kemana kita akan pergi.Kadang kadang sesuatu yang tidak pernah terlintas di fikiran,tetapi terjadi pada diri kita.Oleh itu jangan mudah memandang negatif pada diri insan lain..Sehingga kini hanya ada anak2 peneman.Perlukah saya mengeluh bila tiada yang sanggup mendekati?Bukankah di sini saya dapat mengenali betapa "ikhlasnya"mereka yang berada di samping saya sebelum ini?

Memang benar saya tidak dapat tipu hati saya tatkala sedih namun saya cuba menipu minda supaya ignore kesedihan itu untuk saya tabah..Pernah saya berasa ibarat berada di awang awangan.Pada siapa yang mampu saya harapkan?Saya hanya mampu menahan dalam hati dan memohon kekuatan yang luar biasa.Segala luahan bukanlah untuk menagih simpati tapi supaya kita jadikan satu peringatan,dorongan,dan beroleh sokongan agar mampu sama2 menghadapi ujian dan tidak mengalah supaya tidak tersungkur dan berada pada tahap yang tidak sepatutnya.

"LIFE IS TEST....THE ONE WHO KNEELS TO ALLAH (TAALA) CAN STAND UP TO ANYTHING.....


No comments:

Post a Comment