10 May 2012

Segalanya kerana Allah....

Dan aku tak ingin kita  yang sekarang ini yang saling mencintai kelak di akhirat menjadi orang yang saling membenci dan memusuhi...




“Aisha isteriku, apakah kau benar-benar mencintaiku?” tanyaku.
Aisha menganggukkan kepala.
“Aku juga sangat mencintaimu. Dan aku tak ingin kita yang sekarang ini saling mencintai kelak di akhirat menjadi orang yang saling membenci dan saling memusuhi.”
“Apa maksudmu? Apakah ada dua orang yang di dunia saling mencintai di akhirat justru saling memusuhi?” tanyanya.
“Jika cinta keduanya tidak berlandaskan ketakwaan kepada Allah maka keduanya bisa saling bermusuhan kelak di akhirat. Apalagi jika cinta keduanya justru menyebabkan terjadinya perbuatan maksiat baik kecil maupun besar. Tentu kelak mereka berdua akan bertengkar di akhirat. Seseorang yang sangat mencintai kekasihnya sering melakukan apa saja demi kekasihnya. Tak peduli pada apa pun juga.
Terkadang juga tidak peduli pada pertimbangan dosa atau tidak dosa. Jika yang dilakukan adalah dosa tentu akan menyebabkan keduanya akan bermusuhan kelak di akhirat. Sebab mereka akan berseteru di hadapan pengadilan Allah Swt. Inilah yang telah diperingatkan oleh Allah Swt dalam surat Az Zuhruf ayat 67: ‘Orang-orang yang akrab saling kasih mengasihi, pada hari itu sebagiannya menjadi musuh bagi sebagian yang lain, kecuali orang-orang yang bertakwa.’ Isteriku, aku tak ingin kita yang sekarang ini saling menyayangi dan saling mencintai kelak di akhirat justeru menjadi musuh dan seteru. Aku ingin kelak di akhirat kita tetap menjadi sepasang kekasih yang dimuliakan oleh Allah Swt.
Aku tak menginginkan yang lain kecuali itu isteriku. Hidup dan mati sudah ada ajalnya. Allahlah yang menentukan bukan keluarga Noura juga bukan hakim pengadilan itu. Jika memang kematianku ada di tiang gantungan itu bukan suatu hal yang harus ditakutkan. Beribu-ribu sebab tapi kematian adalah satu iaitu kematian. Yang membezakan rasanya seseorang mereguk kematian adalah besarnya redha Tuhan kepadanya. Isteriku, aku sangat mencintaimu. Aku tak ingin kehilangan dirimu di dunia ini dan aku lebih tak ingin kehilangan dirimu di akhirat nanti. Satu-satunya jalan yang harus kita tempuh agar kita tetap bersama dan tidak kehilangan adalah bertakwa dengan sepenuh takwa kepada Allah Azza Wa Jalla.”
Tangis Aisha semakin menjadi-jadi.
“Ka…kau benar Suamiku, terima kasih kau telah mengingatkan diriku….
Petikan dari novel Ayat-Ayat Cinta – Habiburrahman El-Shirazy

Allah berfirman yang bermaksud;
"Di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan pasangan-pasangan (jodoh) bagi kamu daripada (makhluk) jenis kamu sendiri, agar kamu cenderung kepadanya dan berasa tenteram dengannya. Kemudian Allah menciptakan rasa kasih sayang di antara kamu" - Surah ar-Rum : 21




Hidup dan mati biarlah kerana Allah
Islam adalah addin yang sempurna
Fahamilah ajaran islam
Manusia diciptakan berpasangan
Jangan mencintai kaum sejenis
Ingatlah Allah,Ingatlah Allah,Ingatlah Allah
Janganlah leka diulit mimpi indah duniawi
Ingatlah ke mana destinasi yang di tuju,
Kuatkanlah hati dari terpesona dengan buaian cinta dunia
Ingatlah betapa pesonanya cinta Yang Maha Esa
Alunkanlah ayat ayat suci Al Quran dan zikir zikir munajat
Gentarlah melawan nafsu yang menguasai diri....Sayangilah Allah....

Ingatlah dunia ini adalah pentas lakonan semata mata.Kita hambanya adalah pelakon.Hasil lakonan kita di padang Masyhar nanti.




Ya Rabb,Engkaulah kekasih sejati dan abadi..,


Allah jangan Engkau menguji aku sesuatu yang tidak mungkin ku gapai...
Allah,tiba tiba Engkau terbitkan dan gerakkan hati dgn perasaan cinta di hati ini...Cintaku kerana agamanya dan kerana cintanya kepada Maha Pencipta,Kerana perjuangannya berjihad keranamu ,Andai dia hilangkan cintanya padaMU,hilangkanlah cintaku padanya,Cinta dia terhadap Maha Pencipta mendekatkan diriku untuk memilih Dia,Memilih Dia dan tersimpan kukuh di dalam hati..Cukuplah hanya tersimpan di hati.Kerana Mu Allah.Hanya Engkau Yang Mengetahui segala sesuatu...


Doaku,Pimpinlah aku ke Syurga kerana Allah agar di beri peluang mendapat kebahagiaan di akhirat walaupun hanya seketika.Agar kebahagiaan itu menjadi milikku yang kekal dan abadi.Bawalah aku ke Syurga kerana di situlah tempat pertama wujudnya cinta.Abadi dan Hakiki..Allah aku menyerahkan segalanya padaMu.Sesungguhnya aku memerlukan dia untuk memimpin aku......menemani aku....untuk mengiringi aku ke jalan Syurga. Dan ringankanlah dugaanku untuk melintasi titian Siratul Mustaqim Mu...


Allah,Janganlah Engkau menguji sesuatu yang tidak mampu ku gapai..Kasihanilah aku...Sungguh Engkau Maha Mengetahui segala sesuatu..Allahurabbi...


Ya Rabb,Lindungilah dan payungilah Dia dunia akhirat...amin..

Berdosakah menyanyangi  seseorang sesungguhnya tidak mampu untuk menolak perasaan dari Illahi?Sesungguhnya tidak meminta lebih melainkan setulus kasih  walaupun hanya sekelumit..Sesungguhnya diri ini tidak mampu untuk memberi kebahagiaan atau apa apa yang lebih memandangkan diri seorang insan yang dhaif dan serba kekurangan...

Sesungguhnya kasih ini tulus ,bukakanlah pintu hatinya untukku agar diberi peluang padaku untuk meraih secebis kasih dari Allah..
Allah,jangan Kau palingkan kasih yang suci murni lagi sejati kerana aku ada hanya sekeping hati...
Allah....Hanya Dia...Hatiku kukuh dan terkunci padaNya..Inikah jawapan darimu...Gerak hati dari Illahi...Munajatku dalam syahdu....Allah ku persembahkan pengorbanan...Hanya Dia Allah...

No comments:

Post a Comment